Sådan tager du backup af dine emails
Selvom Gigahost automatisk tager backup af emails, bruges denne backup kun i tilfælde af hardwarenedbrud og lignende situationer. Vi har derfor lavet en guide til hvordan du selv kan tage backup af dine emails, i tilfælde af fx systemnedbrud på din computer.
Outlook Express
For at tage backup af mail-filer i Outlook Express skal du kigge efter følgende mapper i dit system:
C:\Documents and Settings\User Name\Application Data\Identities\
C:\Documents and Settings\User Name\Application Data\Microsoft\Outlook Express\
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Outlook Express\
Adressebogen finder du som regel i følgende mappe:
C:\Documents and Settings\User Name\Application Data\Microsoft\Address Book\
Disse mapper kan du blot tage en kopi af og gemme et andet sted.
Mozilla Thunderbird
Mozilla Thunderbird gemmer alle mails, din adressebog, bookmarks og andet, i “Profile”-mappen, som du finder her (hvis du bruger Windows):
C:\Documents and Settings\User Name\Application Data\Thunderbird\Profiles\
Alternativt kan du bruge et gratis program, MozBackup, der nemt tager backup (og gendanner) dine mails, adressebog, Firefox bookmarks og meget andet.
Apple Mail
I Apple Mail kan du bruge et gratis program, Email Backup 2.0, der kan tage backup (og gendanne) af både Apple Mail og Thunderbird til OS X. Alternativt kan du tage en kopi af filerne i:
~/Library/Mail
Det vil sige mappen “Mail” der ligger i biblioteket inde i ens egen brugers mappe.
Det er bedst at gemme filerne et andet sted end på din computer, fx brænde dem på en CD/DVD eller overføre til et USB-flashdrev. Skulle du være bekymret for sikkerheden, kan du altid kryptere filerne med fx TrueCrypt (et gratis program til kryptering af filer).